Zręczność językowa

A oto przykłady różnych podejść do tego samego stwierdzenia:

Moja praca idzie kiepsko i czuję się tym przygnębiony.

Generalizacja: Może w ogóle masz taki nastrój, a twoja praca jest w porządku?

Zastosowanie do siebie: Może sam wywołujesz w sobie ten nastrój, myśląc w taki sposób?

Wydobycie wartości czy kryteriów: Co ważnego ma być w twojej

pracy, co sprawia, że oceniasz ją tak negatywnie? Pozytywny cel: To mogłoby cię zmobilizować do cięższej pracy, aby

pokonać problem, z którym się zmagasz. Zmiana celu: A może powinieneś zmienić pracę? Ustanowienie dalszego celu: Czy możesz nauczyć się czegoś z tego,

jak twoja praca teraz postępuje? Opowiedzenie metafory: To jest trochę tak jak z nauką chodzenia… Redefinicja: Twoja depresja może oznaczać, że czujesz się źle, gdyż

praca narzuca ci zupełnie nierealne wymagania. Krok w dół: Która dokładnie część twojej pracy idzie tak kiepsko? Krok w górę: A jak w ogóle ci się wiedzie?

Kontrprzykład: A czy zdarzyło ci się kiedyś, że twoja praca nie szła

najlepiej, a to cię nie przygnębiało? Pozytywne intencje: To znaczy, że troszczysz się o twoją pracę. Rama czasowa: To tylko taka chwila, to minie.

Przeramowanie nie jest sposobem patrzenia na świat przez różowe okulary, dzięki czemu wszystko staje się ?tak naprawdę” dobre. Pro­blemy nie znikną same, trzeba nad nimi popracować; z im większej liczby punktów widzenia na nie spojrzysz, tym łatwiej będzie je roz­wiązać.

Stosuj zmianę ram, aby zobaczyć dobre strony danej sytuacji i aby prezentować doświadczenia w sposób, który wesprze twoje własne cele i zamierzenia dzielone z innymi. Nie jesteś wolny, gdy postrzegasz siebie jako powodowanego siłami, które pozostają poza twoją kontrolą. Prze­ramowanie daje ci miejsce do manewru.

Istnieją dwa główne typy przeramowania: kontekstu i zawartości.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.