WARTOŚCI I KRYTERIA

Uznawane przez nas wartości silnie oddziałują na to, czy jesteśmy spójni względem naszych celów. Wartości uosabiają to, co dla nas istotne, i wsparte są przez przekonania. Przyswajamy je, podobnie jak przeko­nania, z naszych doświadczeń i na drodze modelowania przez rodziców i przyjaciół. Wartości związane są z naszą tożsamością, darzymy je troskliwą uwagą; tworzą fundamentalne zasady, według których żyjemy.

 

Dostarczają nam motywacji i ukierunkowania, są ważnymi punktami odniesienia ? stolicami na naszej mapie świata. Najbardziej trwałe i wpływowe wartości to te, które zostały swobodnie wybrane, nie na­rzucone. Zostały one przyjęte ze świadomością konsekwencji, jakie z ni­mi się wiążą i niosą ze sobą wiele pozytywnych uczuć.

Pomimo to wartości zazwyczaj pozostają nieświadome i rzadko kiedy analizujemy je w sposób całkowicie otwarty. Aby awansować w jakiejś firmie, musimy poznać wartości, które ona preferuje. Jeśli te zaś są różne od naszych, prowadzić to może do niespójności. Przedsiębiorstwo może zatrudniać pracownika tylko połowicznie, jeśli ten uznaje inne wartości.

NLP używa słowa kryteria, aby określić te wartości, które są istotne w jakimś konkretnym kontekście. Kryteria są mniej ogólne i mają mniej­szy zasięg niż wartości. Są powodami, dla których coś robimy, i tym, co z naszej pracy chcemy uzyskać. Zazwyczaj są nominalizacjami, takimi jak dobrobyt, sukces, radość, zdrowie, ekstaza, miłość, wiedza itd. Nasze kryteria decydują o tym, dlaczego pracujemy, dla kogo pracujemy, kogo poślubiamy (jeśli w ogóle kogoś), w jaki sposób utrzymujemy relacje z ludźmi i gdzie żyjemy. One określają, jakim samochodem jeździmy, jakie ubrania kupujemy i gdzie wybieramy się na obiad.

Dopasowanie się do czyichś wartości czy kryteriów tworzy bardzo dobry kontakt. Jeśli będziesz dopasowywał się fizycznie, a zlekceważysz wartości, masz małe szanse na utrzymanie kontaktu. Dopasowanie się do wartości innych ludzi nie oznacza, że się z nimi zgadzasz, ale że okazujesz im szacunek.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.